• Menu

JEDEN DZIEŃ WE FLORENCJI

Florencja marzyła nam się od kilku lat, ale jakoś nigdy nie było nam po drodze. Z Irlandii nie mamy odpowiednich połączeń na pobliskie lotniska, żeby wyskoczyć do Florencji na weekend, a dłuższe tripy po Włoszech nie chodziły nam po głowie. Wszystko zmieniło się wraz z koronawirusem, który mocno pokrzyżował nasze plany. Sporo musieliśmy odwołać, ale udało nam się na ostatni moment zorganizować tydzień w Toskanii. Taka okazja może się już nie powtórzyć, więc zdecydowaliśmy, że spędzimy jeden dzień we Florencji. Zdawaliśmy sobie sprawę, że jeden dzień we Florencji to naprawdę, naprawdę niewiele, ale uznaliśmy, że lepsze to niż nic. W końcu jeśli zakochamy się w jakimś miejscu to zawsze można wrócić!

Jeśli chcecie naprawdę dogłębnie zwiedzić miasto to na pewno jeden dzień we Florencji nie będzie wystarczający. My z góry założyliśmy, że odpuszczamy muzea i skupiamy się na architekturze i punktach widokowych. W jeden dzień nie udało nam się zobaczyć wszystkiego co sobie zaplanowaliśmy, ale może ktoś z was będzie miał we Florencji równie mało czasu i skorzysta z naszych wskazówek. Nie ukrywamy też, że sporo czasu spędziliśmy na szwendaniu się uliczkami czy siedzeniu w knajpkach i popijaniu Aperola. Upał w czasie tego wyjazdu był nieziemski, a my nie mieliśmy ciśnienia żeby zaliczyć jak największą ilość miejsc.

Za założeniem Florencji stoją Etruskowie, została ona zburzona w 82 roku p.n.e., a następnie odbudowana 23 lata później przez Juliusza Cezara. Odbudowano ją jako kolonię dla byłych żołnierzy. Podziwiając uroki Florencji ciężko uwierzyć w jej pierwotne przeznaczenie, bo to eleganckie miasto zdecydowane nie kojarzy się z armią. Pierwsza rzymska nazwa brzmiała Florentia, przez wieki ewoluowała do obecnej formy – Firenze. To właśnie we Florencji narodził się renesans, styl ten licznie reprezentują zabytki architektoniczne. Po zjednoczeniu Włoch, Florencja od 1865 do 1871 roku stanowiła tymczasową stolicę kraju.

Il Mercato di San Lorenzo – Jeden dzień we Florencji

Mając jeden dzień we Florencji wiedzieliśmy, że możemy odpuścić każde muzeum, ale nie możemy odpuścić targu! Tak więc zaczęliśmy zwiedzanie Florencji. Nie była to najlepsza opcja ze względu na to, że zaczynaliśmy po południu i wiele miejsc już się zamykało. Z tego powodu wróciliśmy z samego rana kolejnego dnia. Il Mercato di San Lorenzo to targ składający się z części zewnętrznej i wewnętrznej. Część zewnętrzna znajduje się na placu i w okalających go uliczkach, sprzedaje się tam wyroby skórzane, ubrania i pamiątki, czyli nic co szczególnie by nas interesowało. To co najlepsze, czyli jedzenie, znajduje się wewnątrz budynku i nazywane jest Mercato Centrale. Budynek targu został zbudowany w latach 1870-1874 i zaprojektowany przez Giuseppe Mengoni, architekta, który zaprojektował także mediolańską Galleria Vittorio Emanuele II.

Na parterze targu znajdują się stoiska z mięsem, serami, owocami i warzywami. W 2014 na pierwszym piętrze otwarto odrestaurowany food court, który niestety ze względu na wirusa był w całości zamknięty. Musieliśmy się zadowolić knajpkami znajdującymi się na parterze. Udało nam się tam zjeść panino con lampredotto, czyli kanapkę z krowim żołądkiem, w tym samym miejscu skonsumowaliśmy także przepyszną kanapkę z wołowiną. Kolejnego dnia wróciliśmy na targ z rana, żeby kupić wędliny i sery, 48 euro za siatkę pełną pyszności naprawdę nie było złą ceną. Nakupiliśmy tyle, że spodziewaliśmy się, że zapłacimy znacznie, znacznie więcej.

Basilica di Santa Maria Novella – Jeden dzień we Florencji

Kościół o przepięknej fasadzie znajdujący się przy placu o nazwie Santa Maria Novella. Podobno w środku znajduje się kilka ciekawych dzieł sztuki, ale mówiąc szczerze w czasie naszej wizyty nie wyglądał na otwarty, a my nie dociekaliśmy czy można wejść do środka. Jeżeli do Florencji przyjeżdżacie pociągiem to na pewno nie ominiecie tego miejsca, kościół znajduje się tuż obok głównego dworca.

Basilica di San Lorenzo – Jeden dzień we Florencji

Wygląd kościoła di San Lorenzo odbiega nieco od imponująco prezentującej się katedry Matki Boskiej Kwietnej czy wspomnianego kościoła Santa Maria Novella. Basilica di San Lorenzo wybudowana została w XV wieku w miejscu świątyni datowanej na wiek IV. Kościół ten charakteryzuje się prostą, surową fasadą.

Cattedrale di Santa Maria del Fiore – Jeden dzień we Florencji

Gigantyczna, marmurowa, bogato zdobiona katedra Matki Boskiej Kwietnej to budowla, która zwala z nóg. Stojąc i gapiąc się na ten ogromny, majestatyczny budynek naprawdę ciężko wydusić z siebie cokolwiek innego niż „wow”. Jej budowę rozpoczęto pod koniec XIII wieku, jednak ukończona została dopiero sześć wieków później. Oryginalnie katedra zbudowana została w stylu gotyckim, jednak ze względu na późniejsze przeróbki jej aktualny wygląd określa się mianem neogotyku.

Obok katedry znajduje się dzwonnica Campanile. Podobno można wejść zarówno na dzwonnicę, jak i na kopułę – nie wiemy jednak jak, przegapiliśmy totalnie wejścia do obu miejsc. Próbowaliśmy wejść do katedry, jednak przy jedynych otwartych drzwiach widniała informacja, że katedra otwarta jest jedynie dla wiernych w czasie mszy. Jako, że zwykle stosujemy się do zasad, postanowiliśmy prośbę uszanować. Uznaliśmy, że jeśli nie na kopułę to chociaż z widokiem na nią – usiedliśmy w knajpce tuż obok katedry i przez kilkadziesiąt minut napawaliśmy się widokiem tego niezwykle pięknego budynku w towarzystwie zimnego Aperola.

Ponte Vecchio – Jeden dzień we Florencji

Most Ponte Vecchio jest najstarszym mostem w mieście, pochodzi z XIII wieku. Jest to jeden z najpiękniejszych mostów jakie widzieliśmy, niezwykle fotogeniczny. Most Ponte Vecchio jest wyjątkowy ze względu na zabudowania, krótko mówiąc na moście znajdują się urocze, małe domki, a całość jest zadaszona. Pierwotnie na moście znajdowały się sklepy, w XVI wieku zastąpiono je warsztatami jubilerów i złotników, z tego względu Ponte Vecchio nazywany jest Mostem Złotników.

Piazza Della Signiora – Jeden dzień we Florencji

Główny plac miejski, który można określić mianem rynku. Nad Piazza Della Signiora góruje pałac Palazzo Vecchio z imponującą wieżą zegarową, pałac ten to nie co innego, jak dawny ratusz miejski. Przy Piazza Della Signiora znajduje się także kopia rzeźby Dawida, Michała Anioła, oryginał przeniesiono do Galerii Akademii (Galleria dell’Accademia).

Piazzale Michaelangelo – Jeden dzień we Florencji

Punkt widokowy przy Piazzale Michaelangelo to nasz absolutny faworyt! W ciągu jednego dnia we Florencji, tam spędziliśmy dobre 4 godziny. Mieliśmy w planach Ogrody Boboli i dwa inne punkty widokowe, jednak wiedzieliśmy, że jeśli chcemy zdążyć na zachód i rozstawić się ze sprzętem to musimy zrobić selekcję. Upał i zmęczenie sprawiły, że uznaliśmy, że jeśli mamy oglądać skądś zachód to powinno być to najbardziej kozackie miejsce we Florencji i tak też postawiliśmy na Piazzale Michaelangelo, który często był określany najlepszym punktem widokowym w mieście. Nie wiemy czy jest najlepszy, bo na innych nie byliśmy. Wiemy jednak, że widok zapiera dech w piersiach i na pewno nikt nie będzie żałował podziwiania zachodu czy wschodu słońca z tego miejsca. Tak nam się tam spodobało, że wróciliśmy kolejnego dnia na wschód. Jeśli chcecie mieć najlepszą miejscówkę na podziwianie zachodu- warto przyjść wcześniej, na wschód nie było już tylu chętnych 🙂

Miejsca, które mieliśmy na liście, ale nie zdążyliśmy odwiedzić – Więcej niż jeden dzień we Florencji

Palazzo Pitti

Pałac Pititch widzieliśmy jedynie z zewnątrz i trzeba przyznać, że rozmiar budynku jest imponujący, ale jego architektura jest raczej surowa i nie powala z nóg. W środku mieszczą się aż cztery muzea.

Ogrody Boboli

Ogrody Boboli to ogrody przy pałacu Pitti. Bardzo zależało nam na ich odwiedzeniu, ale niestety dotarliśmy tuż po zamknięciu. Koniecznie sprawdźcie godziny otwarcia jeśli się tam wybieracie!

Giardino Bardini

Ogrody w których znajduje się jeden z punktów widokowych na miasto.

Giardino delle Rose

Ogrody różane, również jeden z punktów widokowych.

Palazzo Medici Riccardi

Pałac Medyceuszy, którego fasada jest prosta i surowa. W pałacu znajduje się wiele cennych rzeźb, a w Bibliotece Riccardiana przechowywany jest rękopis Boskiej komedii Dantego.

Galeria Uffizi

Jedna z największych i najważniejszych galerii sztuki na całym świecie. W ponad 45 salach znajdują się dzieła artystów takich jak Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, Rubens czy Rembrandt. Jeśli interesujecie się malarstwem europejskim to Galeria Uffizi jest miejscem, którego nie powinniście omijać!

Palazzo Vecchio

Wnętrze ratusza znajdującego się przy placu Piazza Della Signiora wykonane zostały w stylu renesansowym. W Pałacu także można podziwiać wiele rzeźb.

Kościół Santa Croce i plac Piazza Santa Croce

Nie dotarcia w to miejsce żałujemy najbardziej ze wszystkich. Nie ze względu na kościół Santa Croce, a dlatego, że na Piazza Santa Croce co roku odbywają się rozgrywki calcio storico. Finał rozgrywek odbywa się co roku w czerwcu na tym właśnie placu (w 2020 roku rozgrywki odwołano ze względu na korona wirusa). Calcio storico to sport rozgrywany co roku we Florencji od XV wieku. My określilibyśmy go dziwnym połączeniem rugby, MMA i piłki nożnej, a wszystko odbywa się oczywiście bez jakiegokolwiek zabezpieczenia, „na gołe pięści”. Sport jest niezwykle brutalny, ale i intrygujący- jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej obejrzyjcie pierwszy odcinek serii „Home Game” na Netflixie.

W rozgrywkach biorą udział cztery drużyny reprezentujące cztery części miasta: niebiescy „Azzurri” reprezentują Santa Croce, czerwoni „Rossi” Santa Maria Novella, biali „Bianchi” Santo Spirito, a zieloni „Verdi” San Giovanni. Drużyny składają się z 27 zawodników, którzy nie dostają za to wynagrodzenia. Żeby móc reprezentować drużynę trzeba urodzić się we Florencji, w odpowiedniej dzielnicy, osoby nieurodzone w mieście nie mogą brać udziału w rozgrywkach. Wierzymy, że kiedyś uda nam się cudem zdobyć bilety na to wydarzenie i zobaczyć je na żywo!

A jak już będziecie w Toskanii to nie możecie ominąć gorących źródeł Terme di Saturnia, o których pisaliśmy tutaj!